Hundträning

 
Idag har dagen varit fylld med roligheter för mig och hundarna. Imorse packade vi ihop väskan och begav oss iväg för att gå på spårkurs. Det var Lord (min äldsta hund) som skulle vara med på kursen, och mycket det beroende på att jag inte vet hur mycket jag vågar utsätta Charlie för än, då han innan julen skadade sig och har haft en rätt lång rehabiliteringstid. 
 
Lord och jag har gått spår vid ett par tillfällen tidigare, en gång tidigare på snö och en gång på grus/gräs. Nu är det ju fortfarande snö ute så idag låg spåret på snö ute på ett fält. Lord tycker att det är toppen roligt att arbeta, så jag måste bli bättre på att sysselsätta honom på annat sätt än bara motion! 
 
Spåret började med en "miniruta" där hunden ska leta upp det första föremålet, eftersom att vi är nybörjare så satt jag i rutan och lockade på lord och triggade honom första spåret vi la för att han skulle bli uppmärksam på att det är något kul just där. Lord höll på att dra omkull personen som höll i honom medan, så taggad var han!
 
Kursen är i två dagar, men jag har valt att bara vara med den första dagen idag då jag är upptagen med annat imorgon. Och idag låg fokus på föremålen i spåret, och att få upp intresset för de, och imorgon skulle de fokusera mer på själva spårandet.
 
Tillbaka till hur det gick, Lord nästan sprang fram och grävde upp sitt första föremål! Han fick mycket beröm av mig, och han studsade glatt vid min sida så de andra hade svårt att hålla sig för skratt. Ni som känner honom väl vet hur det kan se ut ;). Sen var det full fart ut i spåret, jag fick hålla mot för att det inte skulle gå allt för fort fram. Nosen var i backen större delen av spåret som var långt, säkert 150 m.
 
Vi la tre stycken spår, och när vi gick det sista spåret så korsade vi  även 5 stycken andra spår, han nosade lite på alla 5 men gick snabbt tillbaka till det rätta spåret som vi gick. Jag tror inte att det kan ha gått så mycket bättre än vad det gjorde, han tyckte det var kul, hade fokus och hittade alla apporterna.
 
Charlie blev inte helt lottlös han heller, utan han var med mig större delen av tiden som Lord inte var ute, sen gjorde vi små övningar själva vid sidan av, och även han hittade sina föremål och tyckte det var kul.
 
Nu sover dem i soffan och mörkret, det är ju earth hour.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Hej! Vill bara tipsa om min tävling som avslutas ikväll. Så ta chansen och vinn en lyxig ryktväska från ESKADRON: http://ridboken.se/tavling-3/
Reglerna är mycket enkla. Lycka till och ha en fortsatt trevlig söndag!

2013-03-24 @ 13:11:27
URL: http://ridboken.se
Postat av: JennyM

Sv: Jaa vi får hoppas det ;)
Vilken söt vovve! :)

Svar: Tack :D
Aylen

2013-03-25 @ 13:41:30
URL: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0