Fredag

 
Insåg att jag inte har visat några fler bilder från terränglägret som jag var på för två helger sedan. Det var alltså första gången jag och Betty hoppade på en terrängbana och hon fick fina lovord från tränaren Ulf. 
Vi tränade totalt fyra ridpass, två per dag och ett teoripass där han gick igenom lite träningsupplägg i förhållande till en hållbar häst och lite om TR. 
 
Han använde sig av 4 nyckelord: Variation, rörelse, foder och vila. 
 
Ulf antydde att det var viktigt att hästen fick vila minst två dagar i sträck för att det skulle göra någon nytta, alltså för att hästen ska kunna återhämta sig och bygga muskler. Och med vila tyckte han då att hästarna skulle få vila helt från oss ryttare, ute i stora hagar och i flock. 
 
För att få en hållbar häst anspråkade han om den varierande träningen, att vi behöver träna lite av varje för att få en stark fälttävlanshäst. Det krävs mycket kondition och styrka för att orka 4-6 km i galopp (och det går undan) och hoppa hinder, och såklart dressyrmomentet och banhoppningen. Under den första träningsdagen fick vi prova på tempo under en sträcka, vi började med att rida i det tempot vi trodde att vi skulle ligga för lätt klass, till att prova på där vi skulle vara (snabbare eller långsamare beroende på hur vi red den första stäckan). Sen slutligen till att prova på hur snabbt eliten red, och jag lovar er att det gick undan, och vi red ändå bara på en raksträcka med 3 hinder på ca 400m, och att hästarna i eliten klarar av det tempot med hinder i 4-6 km är rätt fashinerande. 
 
Rörelse, att hästarna ska få möjlighet till att vara ute och röra sig fritt så mycket som det går i stora hagar och i stora flockar med varierande miljö. Även då en varierande ridning.
 
Foder och vila, bra grovfoder och tillsattser om din häst behöver det. Och som han tyckte minst 2 dagars vila i följd för att hästen ska kunna återhämta sig. 
 
Vi fick även prova på olika typer av terränghinder, stockar till banker och trappor och såklart vattenhindret! Betty är väldigt skeptisk till vatten men jag kan lova att när hon väl kände sig trygg med vattnet så sprang hon mot det och stod gärna och plaskade omkring. Hästar har svårt med djupseende och jag kan tänka mig att det är creepy att inte kunna avgöra djupet innan man kliver i. 
 
Här är några bilder från dag nr 1, de andra kommer i ett annat inlägg för att dela upp det lite.
 
 
Jag var väldigt nöjd över träningen och Ulf som tränare, honom rider jag gärna för fler gånger. Vettigt tänk angående hästar, hälsa och träning. Det känns som att han kompletterar det som vi är inne på, och hjälper oss att fortsätta i det tänket och riktlinjen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnéa Björkström

Det där verkade vara ett super miniläger, han verkade ha ett bra hästtänk & vara kunnig. Min häst var likadan gällande vattnet, först vägrade hon gå i till varje pris & sedan fick jag inte upp henne därifrån! :)

Svar: Ja, och otroligt kul att få prova på något nytt. Haha, visst är det härligt, hoppas kunna åka till något ställe och simma med häst innan det blir för kallt ute. Men det är inte alltid för uppskattat med hästar på badplatserna :P
Aylen

2013-07-27 @ 21:41:25
URL: http://linneabjorkstrom.blogg.se
Postat av: Julia

Det ser verkligen otroligt roligt ut!

Svar: Det var otroligt skoj! :D
Aylen

2013-07-28 @ 16:45:20
URL: http://ohjuliet.blogg.se
Postat av: Emily Sörensen

Åh så roligt det ser ut!! Jag har aldrig hoppat terräng men är väldigt sugen på att prova! :) Vilka bra tips du skrev ut ifrån lägret :)

Gå gärna in och lämna en kommentar på mitt senaste inlägg om säkerhetsväst! :)

http://moretolove.horseworld.se

2013-07-28 @ 21:53:08
URL: http://moretolove.horseworld.se/
Postat av: Rebecka

Det ser superkul ut! Måste verkligen testa på ordentlig terräng någon gång, har bara hoppat lite stockar med min ponny! :)

Svar: Ja det borde du verkligen göra, superkul!
Aylen

2013-08-20 @ 19:06:01
URL: http://dailyhorses.blogg.se
Postat av: Anonym

Vad roligt det verkar och vad fina bilder! :)

Svar: Riktigt kul, speciellt när man åker och tränar med flera också!
Aylen

2013-08-23 @ 22:07:52
URL: http://saganomensaga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0